“Ik wist al vroeg dat ik het onderwijs in wilde. Lesgeven leek me leuk, maar ook onderwijskunde sprak me aan. De ALPO, de academische lerarenopleiding primair onderwijs, bleek de perfecte opleiding voor mij."
Lesgeven vind ik interessant, maar weten wat er allemaal achter ‘leren’ zit, wat er op cognitief niveau gebeurt en hoe je wetenschappelijke inzichten toepast in de praktijk: ik kan daar geen genoeg van krijgen. Er komt zo veel kijken bij onderwijs. Een groot vooroordeel over het beroep van leerkracht is dat het voornamelijk een doe-beroep is. Toch is het net zo goed een denk-beroep, het doen volgt daaruit. Ik sta overigens niet alleen voor de klas maar begeleid als universitair schoolopleider de academische studenten die stagelopen binnen Optimus. Ik verzorg werkgroepen op de universiteit en heb contact met begeleiders van studenten. Zo vorm ik de brug tussen opleiding en werkveld. Dat is niet bepaald wat mensen verwachten als ik zeg dat ik in het basisonderwijs werk.
Wel blijft onderwijs voor mij hoofd én hart. Een voorbeeld: iedere nieuwe schooldag sta ik ’s ochtends bij de deur en zeg ik tegen elke leerling afzonderlijk ‘Wat fijn dat je er bent’. Vorig jaar werd de leerlingen gevraagd naar hun favoriete spreuk van de juf. ‘Wat fijn dat je er bent’, hadden veel leerlingen opgeschreven. Dat kwam direct bij me binnen. Wat een impact kun je maken als leerkracht. Wat een mooi vak.”